http://www.mmsilesia.pl/5064/2009/4/16/ ... anged=true
Głęboki na prawie 200 metrów dawny szyb górniczy odkryli wczoraj robotnicy pracujący przy budowie zabrzańskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej.
Ekipy wykonawcy natrafiły w miejscu planowanej południowej jezdni trasy na resztki pokaźnego szybu - w obudowie ceglanej, o średnicy ok. 6 metrów. Choć w chwili odkrycia szyb był drożny jedynie na osiem metrów natychmiast został ogrodzony i przekazany specjalistom.
- Drobne szybiki z płytkiej eksploatacji były w projekcie wykazywane. I w tym terenie można się takich spodziewać. Tam został jednak odkryty szyb murowany - powiedział Marian Cieślak, inżynier kontraktu na ten odcinek DTŚ.
Podobny, bliźniaczy szyb mieścił się prawdopodobnie w miejscu parkingu pobliskiego supermarketu gdzie kilka lat temu zapadła się tam ziemia. Dół wypełniono i zabezpieczono.
Szyb, który znaleźli robotnicy nie był zaznaczony ani w projekcie ani na współczesnych mapach, które uwzględniają podobną infrastrukturę.
Udało się go odnaleźć dopiero na dawnych pruskich mapach górniczych - z przełomu XIX i XX w. - pozostających w archiwach m.in. zabrzańskiego Muzeum Górnictwa Węglowego.
Okazało się, że na trasie przyszłej DTŚ znajdują się fundamenty dawnego szybu wydobywczego Schmieder. - Szyb został wybudowany w 1888 roku i służył do wydobywania węgla z pokładów Jorg i Weronika, kopalni Luiza dla Huty Pokój - mówi MMSilesii Adam Szewczyk z biura Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - Szyb miał 200 metrów głębokości - dodaje.
Oprócz szybu znajdował się w tym miejscu budynek cechowni, maszynownia i nadszybie. - To była taka mała kopalnia huty Pokój, dawniej Friedenshuette. Obok tych obiektów znajdowała się również bocznica kolejowa skąd węgiel trafiał do huty - mówi Szewczyk.
Szyb nie przeszkodzi jednak w dalszej budowie DTŚ. - Takich szybów jest w tym rejonie mnóstwo, ten znaleziony na budowie niczym specjalnym się nie wyróżnia dlatego nie zdecydowaliśmy się na objęcie go ochroną prawną - mówi Szewczyk.
Nad szybem nie rozpacza też Dariusz Walerjański, dyrektor Międzynarodowego Centrum Dokumentacji Zabytków Poprzemysłowych dla Turystyki. - Nie jest to coś szczególnego. Wszystko zniknie pod ziemią dobrze więc żeby powstała odpowiednia dokumentacja - mówi Walerjański. Wojewódzki Konserwator Zabytków zapewnia, że taka dokumentacja powstała.
Teraz pozostałości szybu Schmieder zostaną zabetonowane. Kierownik projektu uważa też, że problem szybu odkrytego na trasie przyszłej DTŚ. Mimo komplikacji organizacyjnych i technicznych - nie powinien skutkować opóźnieniem całej budowy. Koszty związane z jego zabezpieczeniem - wykraczającym poza przekazany wykonawcy projekt - poniesie inwestor; ma to stanowić jednak niewielki ułamek całej inwestycji.
Budowane kosztem prawie 300 mln zł dwa zabrzańskie odcinki DTŚ - 4,8 km od granicy miasta, gdzie obecnie zaczyna się istniejący ponad 15,5-kilometrowy odcinek DTŚ, do węzła przy ul. de Gaulle'a, czyli głównej zabrzańskiej trasy północ-południe - mają zostać ukończone do kwietnia 2011 r. Potem ruszą przetargi na kolejne fragmenty trasy - w stronę Gliwic.