Szyb wentylacyjny "Jan" w Czeladzi

Postprzez admin w 01 Lis 2007, 15:10

bartosz98 napisał(a):zapomniałem dodac że: na OG Saturn (dawny Saturn, Milowice, czeladź) istnialo w przeszłości 36 szybów i 6 upadowych. Wg danych na 1999 rok 23 zlikwidowano w sposób dostateczny a 9 nie (nie sumuje sie do 36 ale to jest cytat). niedostatecznie zlikwidowano szyby: korneliusz, 15,16 i VI Jan

co to znaczy niedostatecznie zlikwidowano ?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 01 Lis 2007, 16:27

Ja też nie wiem o co chodzi?
Nie używa sie takiego pojęcia.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Doczu w 01 Lis 2007, 18:34

może chodzi o to że na powierzchni pozostały jakieś elementy infrastruktury. Tak sobie to tłumacze na podstawie szybu "Jan" Zostały kanały wentylacyjne, "komin" i takie tam.
Moze to o to chodzi.
Image
Doczu
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 281
Dołączenie: 16 Lip 2006, 20:23
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 01 Lis 2007, 22:24

Można by też przyjąć, że poziom zasypu w części szybów uległ naturalnemu obniżeniu i pozostały niewypełnione pustki pod płytami zamykającymi wloty szybów ale takie sytuacje przez jakiś czas po wykonaniu likwidacji szybu są kontrolowane i ewentualne ubytki uzupełniane. Przy czym kto by się teraz tym zajmował.
Konsolidacja zasypu i jego osiadanie nie jest też zjawiskiem ciągłym i ma swój kres w dość krótkim czasie ( np po upływie 1-3 lat).
To określenie zacytowane przez bartosza 98 jest dość dziwne musielibysmy mieć dostęp do źrodła tej informacji i ewentualnego komentarza z nią związanego.
Twoja interpretacja może być trafna.
( Do tematu wracam po niedzieli )
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Sławek w 02 Lis 2007, 00:11

Ponieważ otrzymałem przesyłkę mailową wstawiam za bartoszem98 skana starej mapy okolic Czeladzi na której jest zaznaczony min. szyb Graniczny

Image

Posiadam też plik jpg. jakby ktoś chciał popracować przy powiększeniu.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Doczu w 02 Lis 2007, 07:39

Noo - taraz to wszystko ładnie widać. Jednak co mapa topo, to topo. Ja niezbyt przyzwyczajony jestem do map górniczo-geologicznych.
Lokalizacja szybu Granicznego się zgadza. To jest właśnie ten szyb o który mi chodziło. Niestety dalej zagadką jest dla mnie przeznaczenie tego szybu.
Natomiast bardzo dziwnie zaznaczone są szyby "Wojciech" oraz "Jan"
Tzn. szyb "Wojciech" jest zaznaczony poprawnie, tak jak był w rzeczywistości ale wcześniej ze Sławkiem ustaliliśmy że tam w odległości ok 70m od siebie były 2 szyby. Jeden wentylacyjny a drugi podsadzkowy lub gospodarczy.
Na dobrą sprawę widać tam jakieś 2 obiekty, ale to burzyłoby moją dotychczasową teorię, że szyb "Jan" to był właśnie ten szyb, wentylacyjny tuż przy "Wojciechu". Bo teraz mamy dwie mapy i dwie wersje :-)
Powyższa mapa IMO oddaje bardziej stan faktyczny.
Uporządkujmy:
- Szyb "Wojciech", to był szyb, który błędnie nazwałem "Jan". Nawet koło niego widać linię kolejową, która tam dochodziła oraz most, który wcześniej uznaliśmy za obudowę szybu "Wojciech". Niewykluczone że na szyb "Wojciech" składały się dwa szyby. Wentylacyjny i podsadzkowy. Na mapie Sławka oba te szyby znajdują sie koło siebie, ale oznaczone są jako dwa szyby o rożnych nazwach. Na mapie bartosza98, którą wstawił Sławek noszą one wspólną nazwę "Wojciech"
- Szyb "Jan" to szyb, który wcześniej wziąłem za szyb "Hieronim"
Lokalizacja tego szybu zgadzałaby się z mapą powyżej. Był to szyb wentylacyjny i nie wiem czy nie jakiś gospodarczy. Ten szyb bardziej kojarzę "na słuch" niż "na wzrok". Pamiętam w tym rejonie dźwięk szybu wentylacyjnego, natomiast nie mogę sobie przypomnieć czy widziałem "komin" wentylacyjny.
To właśnie koło tego szybu znajdowała sie mała sadzawka, w której się kąpalismy latem, oraz skladowisko skały płonnej. Do dziś pamiętam że chodziło sie kąpać "na Jana".
- O szybie "Hieronim" nic nie wiem, bo w tamte rejony się nie zapuściłem, a nawet jeśli koło niego byłem to niestety nie zwróciłem nań uwagi.

Natomiast niedaleko tego szybu w kierunku wschodnim (pod tym jeziorkiem, a nad literką m od szybu "Hieronim" znajdował się szyb, ktory na mapie Sławka opisany jest jako szyb "Niwa". Ten szyb pamiętam ponieważ był on widoczny z drogi na Milowice.
Kojarzę coś, że był to szyb wentylacyjny, bo w przeciwieństwie do szybu "Jan" tutaj kojarzę bardziej "Komin" wentylacyjny oraz dźwięki.

Sławku jak możesz to podeślij mi jpg na maila. To jest tylko ten wycinek czy cała mapa ?
Idealnie byłoby mieć zeskanowaną całą mapę.
Pozdrawiam.
Image
Doczu
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 281
Dołączenie: 16 Lip 2006, 20:23
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 02 Lis 2007, 09:01

Doczu na milość boską nie zapętlaj :shock: bo sie tak zaplączemy że nas nikt nie rozplącze - szyb Wojciech na obu mapach to ten sam szyb i zlokalizowany jest bardziej na N, szyb Jan na obu mapach leży w tym samym miejscu i jest to ten sam szyb który zlokalizowany jest bardziej na S oba szyby na obu mapach sa opisane.
Mapka którą wstawiłem ze wzgledu na skalę jest bardzo nadziubdziana i ma mało szczegółów mapka bartosza98 to prawdopodobnie 1:2000 i taka jest najlepsza do pracy. Mnie na tych mapach wszystko gra :D .
Plik przesłałem,też pozdrawiam.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Doczu w 02 Lis 2007, 09:21

Pozwolę sobie nie zgodzić się.
Przyjrzyj się mapie bartosza98. Na niej szyb "Jan" zlokalizowany jest stosunkowo sporo poniżej szybu nr1, a juz na pewno niżej niż koniec torów, które dobiegają do kop. "Czerwona Gwardia". Mniej więcej tuż za łukiem jaki zataczają te tory i w połowie odległosci pomiędzy szybem "Hieronim" i szybem "Wojciech". No minimalnie bliżej szybu "Wojciech"
Natomiast na Twojej mapce szyb "Jan" jest zlokalizowany bardziej na PN, już zdecydowanie wyżej niż łuk zatoczony przez tory i poniżej końca torów.
Będąc w terenie jestem zdania, że mapa bartosza odzwierciedla stan faktyczny.
Zresztą nawet biorąc pod uwagę różnice w skali, to jesli Twoja mapka to 1:10 000 a bartosza 1:2000 to i tak rozbiezności pomiedzy tymi dwoma mapami są za duże.
Gdybym nie znał tamtego terenu byłbym skłonny do stwierdzenia, że na mapie bartosza98 zastosowano celowo pomyłkę, aby zmylić "wroga klasowego"
P.S.
Dzięki za podesłanie skanu.
Image
Doczu
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 281
Dołączenie: 16 Lip 2006, 20:23
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 02 Lis 2007, 11:14

No dobra :D , ogólnie układ szybów jest podobny na obu mapach, mała mapka pochodzi z dokumentacji hydrogeologicznej kopalni Saturn to powinna być dokładna ale z praktyki wiem że przy przenoszeniu szczegołów na skalę 1: 10 000 są problemy i wychodzą odchyłki - nie pasuje tu topografia, jest trochę poprzesuwana i stąd nieścisłości.
Na mapie bartosza98 jest istotna informacja że szyb Jan w czasie gdy powstała mapa był już zlikwidowany ( odwrócone młotki).
Na mapie bartosza98 w poblizu szybów glównych jest duży osadnik wód dołowych na mojej mapie go nie ma, można by znaleźć sporo nieścisłości.
Przydałaby się mapa przeglądowa z dokumentacji w skali 1:5000 lub większa ale wątpię czy uda mi się taką zdobyć. Dla tej kopalni będzie to duży format trudny do skopiowania ( kilka kopii z całości).
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez kuznior w 26 Lis 2007, 17:04

Witam wszystkich, jestem nowy na forum. Również bardzo interesuje sie historią zagłębiowskiego górnictwa. Będę się starał powoli wdrożyć, a na początek chciałbym przedstawić moje materiały na temat szybu Korneriusz.

W albumie rodzinnym udało mi się znaleźć zdjęcie przedstawiające w większym lub mniejszym stopniu wieże szybową. Zdjęcie wykonana ok 1960r.
http://img256.imageshack.us/my.php?imag ... 005zl5.jpg
Szyb ten był na 100% szybem materiałowym.

Mam również obecne zdjęcie pozostałości po szybie, - betonowy czop.
http://img160.imageshack.us/my.php?imag ... 108tc1.jpg

pozdr.
kuznior
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 3
Dołączenie: 25 Lis 2007, 20:19
Miejscowość: Oświecim/Czeladź

Postprzez admin w 26 Lis 2007, 19:31

czy na 1 zdjęciu widać drewniany płot?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez kuznior w 26 Lis 2007, 22:52

Tak, dokładnie.
kuznior
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 3
Dołączenie: 25 Lis 2007, 20:19
Miejscowość: Oświecim/Czeladź

Postprzez Doczu w 14 Mar 2008, 20:54

Odświeżam wątek.
Sławku udało Ci się zdobyć jakieś mapki ?
Image
Doczu
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 281
Dołączenie: 16 Lip 2006, 20:23
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 14 Mar 2008, 21:34

Niestety nie , nie mogę znaleźć osób z dawnej kopalni "Saturn" które by mogły dysponować starymi mapami. Czasem zdarza sie natrafić na cos przypadkowo i zupełnie niespodziewanie.
Czy masz jakieś nowe wieści?
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Doczu w 14 Mar 2008, 21:43

U mnie niestety też bez zmian - żadnych nowych informacji :-(
Image
Doczu
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 281
Dołączenie: 16 Lip 2006, 20:23
Miejscowość: Zagórze

PoprzedniaNastępna

Powróć do Kopalnie, sztolnie, bunkry, lochy...

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

cron