Dziś co nieco tam połaziłem, sprawdzając pewne informacje z pl.misc.kolej
Przeklejam (z małymi poprawkami) z innego forum, z fragmentem cytatu dla kontekstu:
Przynajmniej jedna rzecz się najprawdopodobniej wyjaśniła - jest to wjazd do tunelu (pod ulicą biegnącą na górze skarpy) dla kolejki wąskotorowej. Muszę się tam jeszcze wybrać i sprawdzić, czy po drugiej stronie coś widać.
Mała poprawka po dzisiejszej wizji lokalnej, zakończonej zjazdem na
czterech literach z błotnistej skarpy
Pamięć jest zawodna - ten tunel przechodzi pod ulicą Perla, od strony
tego otworu jest jakieś 20-30 metrów drożny, potem zawał (nie
dochodziłem do końca, bo latarka słaba, tunel cały okopcony i śmierdzi
spaloną gumą - pewnie złodzieje opalali tam kable z izolacji). Po
drugiej stronie Perla w skarpie widać jakieś złomy betonowe (pewnie
zawalony drugi wylot. Na mapie 1:25000 z 1931 roku nie ma tam
zaznaczonych żadnych torów, ale w ogóle jest na niej tylko kolej
normalnotorowa - więc nie wiadomo, czy była tam kolejka czy tylko tunel
transportowy.
W miejscu, gdzie w skarpę powinna wchodzić kolejka jest pierwszy obiekt ze zdjęć Andrzeja, dzisiaj wyglądało tak (pogoda kijowa, miałem tylko cyfrową małpkę, to i zdjęcia kiepskie. Z drugiej strony, wolę nie myśleć, jak wyglądałby nikon po kontakcie z błotem):
Może to być wlot do tunelu, pod warunkiem, że od strony południowo -
wschodniej była tam estakada dla kolejki, dno kotliny/wyrobiska jest
kilka metrów niżej niż dolna krawędź otworu. Na ścianach widać resztki
uchwytów - być może od przewodów trakcyjnych lub oświetlenia. Po drugiej
stronie ulicy Siemońskiej na przedłużeniu domniemanego tunelu (na górze
skarpy) są studzienki rewizyjne ciepłociągu, więc możliwe, że tunel
częściowo został wykorzystany w tym celu (druga możliwość jest taka, że
ciepłociąg biegnie prostopadle, przecinając tunel). Za skarpą (z niej
właśnie zjechałem) jest takie chaszczowisko, że nie widać żadnych śladów
wylotu tunelu - może został zasypany przy budowie osiedla, a może po
prostu zarósł zielskiem.