Bardzo ciekawa ta mapka Jacku - gratulacje za prace kartograficzne.
Bardzo zaciekawiło mnie miejsce w bodajże lewym dolnym rogu
gdzie jest korytarz i napis że jest tam duzo wody
kierunkiem w jakim kontynuje sie ów korytarz jest w strone starego kamieniołomu, wiem że w czasie penetracji po II w. ś. udało się tędy przejść własnie do wyrobisk "starego kamieniołomu" prawdopodobnie w okresie niskiego stanu wody ale i wówczas wody było sporo oraz co jakiś czas zawały na szczęscie do pokonania.
Z czasem jednak prawdopodobnie zawały odcięły to przejście - warto to jednak sprawdzić.
Podobna sytuacje mielismy w partiach "starego kamieniołomu" gdzie przedzieralismy się przez odcinki głebokiej wody ( do 2 m ) oraz liczne gliniaste zawały w rejon parti tarnogórskich.
Odcinek liczył ok 1 km i z tego co wiem od tej pory nikt go jeszcze nie pokonał a odchodza stąd w górę i boki inne korytarze przez nas niespenetrowane - jednak prawdopodobnie łączą się z partiami które są uczęszczane. W tym rejonie jest np słynna kalcytowa "rzeka mleka".
Ponadto te partie są a zwłaszcza tzw magazyn - okresowo zalewane wodą niekiedy wstępne częsci aż po sam strop.
Poniżej - kalcytowa "rzeka mleka":
Jedna z zabytkowych tablic wskazujących na datę drążenia tego odcinka sztolni:
Penetracja sztolni:
Pokonywanie przeszkód wodnych:
Obfitość śnieżnobiałych draperi kalcytowych na ścianach sztolni:
Skarby podziemi - perły jaskiniowe w niektórych trudnodostepnych zaułkach podziemi:
Niektóre szyby łączące poziom górny czyli tzw suchy z dolnym tzw mokreym mają do 20 m głębokości:
W niektórych partiach trafia się na duze i przestronne sale np bardzo rzadko odwiedzane i trudnodostepne przez labirynt niskich korytarzy Partie Trzech Skośnych Sal - jedne z największych w całych podziemiach czy Sala Wejściowa:
Starsze odcinki podziemi z kolei niekiedy maja piękną szatę białych nacieków jak te z "Partii Stalaktytowych"
Oto te stalaktyty z bliska:
Ciekawe są też kalcytowe kry:
W tzw Sztolni Wielkiej Rzeki czyli Fryderyku:
Szyb z rusztowaniem - przygotowanie do zjazdu na pontony: