Film "Gwiazdy muszą płonąć cz 1"

Film "Gwiazdy muszą płonąć cz 1"

Postprzez adryk w 17 Mar 2008, 19:09

Przedstawiam film z serii Propaganda PRL-u. Jest to pierwsza część "Gwiazdy muszą płonąc"

W tej części została przedstawiona:


Huta "Borek" - Bytom
Kopalnia "Zagórze" działająca w latach 1958-1959


Kliknij aby obejrzeć:

Image


-----------------------------------------

http://www.milowice.com.pl
http://www.forum.milowice.com.pl
Awatar użytkownika
adryk
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 4
Dołączenie: 16 Paź 2006, 20:19

Postprzez Maxextreme w 17 Mar 2008, 20:08

interesujący temat, tym bardziej ze jest tam też urywek z sztolni królowa Luiza w Zabrzu
Maxextreme
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 8
Dołączenie: 28 Lut 2008, 19:25

Postprzez admin w 17 Mar 2008, 20:18

Pakosz się ucieszy :)
co to za szyb, ten z Gwiazdą?
gdzie oni to kręcili? Mortimer, Porąbka?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 17 Mar 2008, 20:59

Oglądam tę farsę i nie wychodzę z podziwu nad głupotą propagandy z czasów stalinizmu :lol:

Kopalnia Zagórze do której główny inzynier górniczy przyjechał z Zagłębia :shock: , chłopy pod dowodztwem dyrektora Bernarda Kowola ( :shock: ) wszystko "świeże inżyniery po awansie klasowym" schodzą do piwnicy ( zamiast do "starej sztolni" ) szukać węgla i znaleźli go też w piwnicy :lol:

Kopalnia Zagórze wprawdzie istaniała ale krótko 1958-1959 i funkcjonowała przy kopalni "Mortimer - Porąbka" eksploatujac płytko zalegajace pokłady ( grupy 300 ) na upadowej Mortimer IV. W 1959 wydobycie wyniosło 4065 t (!) dla porównania kop Mortimer - Porąbka wydobywała w tym czasie grubo ponad 1 mln ton rocznie. To był chybiony pomysł tak jak Mortimer III, Leśna II , wchodzili na wariata w nierozpoznane partie złoża po to tylko żeby pobić kolejny rekord wydobycia ( węgiel jeżeli przez przypadek na niego trafili był lichy ).
Ponadto kopalnie w naszym całym regionie produkowały wegiel energetyczny bo taki jest charakter złoża - hutom jest potrzebny koksujacy.
Te szyby jezeli już, to albo przy Mortimerze albo przy Porąbce. Zagórze nie miało takich szybów tylko upadową i kilka małych szybików wentylacyjnych ledwo wystających w terenie.
Ten film to fajna wstawka, Adryk kiedy ciąg dalszy serialu :D

PS

Przyjrzalem się jeszcze raz szybowi - to chyba Mortimer ( dość solidny przysadzisty). Na Porąbce była wtedy Jadwiga ( to nie ona ) a Ryszarda zgłębiono w 1961 r.
A ten mlody górnik co woła "pali ! dziadku pali!" to Bernard Krawczyk z Teatru im St. Wyspiańskiego w Katowicach.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Pakosz w 17 Mar 2008, 22:41

Co do kop. ZAGÓRZE to istniała takowa również ok 1838 roku. Należała do Mieroszewskich. Co do lokalizacji to prawdopodobnie znajdowała się w miejscu lub okolicach późniejszej kop. IGNACY / MORTIMER.
Nie wiem tylko gdzie była LEŚNA II.
:?:
Awatar użytkownika
Pakosz
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 622
Dołączenie: 01 Lut 2006, 09:19
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 17 Mar 2008, 23:20

O tej starej kopalni Zagórze tez słyszałem, ale film poświęcili tej z lat 50 tych, Leśna II była mniej więcej tam gdzie szyb Leśny. Coś im też tam nie wyszło przeglądałem dokumentację geologiczną zloża tej kopalni gdy ją miałem na Porąbce ( po likwidacji P-K przekazana do archiwum WUG), zasoby kiepsko wyglądaly - malutkie parcelki zasobowe, dziwię sie że się za to zabierali, kopalnie Mortimer- Porąbka i Klimontów miały wtedy jeszcze dużo węgla w zapasie.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 20 Mar 2008, 14:27

ciekawe czy to prawda z tym podświetlaniem gwiazdy za wykonanie planu?
na KWK Sosnowiec pewnie podświetlali orła :?:
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Tomasz w 22 Mar 2008, 20:28

Zaraz,sam film jest z początku lat 50, więc nie może chodzić o nasze Zagórze.
Sądzę, że nazwa tej i drugiej kopalni jest fikcyjna.

W filmie pada nazwisko Pstrowskiego, jest sztolnia Kr. Luizy, więc sądzę, że jednak film kręcono w Zabrzu lub okolicach.
Tomasz
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 2
Dołączenie: 19 Lut 2007, 18:48
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Piotr w 22 Mar 2008, 21:23

Sławek napisał(a):Oglądam tę farsę i nie wychodzę z podziwu nad głupotą propagandy z czasów stalinizmu :lol:
Kopalnia Zagórze do której główny inzynier górniczy przyjechał z Zagłębia :shock: [...]

A tego poszkodowanego górnika widziałeś jak jarał fajkę niesiony na noszach do karetki? Ciekawe, czy ją zdążył wyrzucić, czy tak kopcił aż do samego szpitala? :wink:
Mam w domu płytkę z prezentacją ilustrującą wystawę w czeskim Javorniku poświęconą kopalni uranu w Zalesi. Jakkolwiek bzdur się tam nie dopatrzyłem, to klimat lat pięćdziesiątych podkreślają zamieszczone w materiale propagandowe piosenki i ręcznie wypisywane meldunki o przekoczeniu norm wydobycia z wyszczególnieniem nazwisk najbardziej wydajnych przodowników pracy. Takie czasy...
Piotr
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 78
Dołączenie: 24 Sty 2007, 12:44

Postprzez admin w 23 Mar 2008, 13:01

Tomasz napisał(a):Zaraz,sam film jest z początku lat 50, więc nie może chodzić o nasze Zagórze.
Sądzę, że nazwa tej i drugiej kopalni jest fikcyjna.

W filmie pada nazwisko Pstrowskiego, jest sztolnia Kr. Luizy, więc sądzę, że jednak film kręcono w Zabrzu lub okolicach.

Pstrowski pracował na Zagórzu (lub Mortimerze)
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez le_szek w 24 Mar 2008, 00:20

admin napisał(a):
Tomasz napisał(a):Zaraz,sam film jest z początku lat 50, więc nie może chodzić o nasze Zagórze.
Sądzę, że nazwa tej i drugiej kopalni jest fikcyjna.

W filmie pada nazwisko Pstrowskiego, jest sztolnia Kr. Luizy, więc sądzę, że jednak film kręcono w Zabrzu lub okolicach.

Pstrowski pracował na Zagórzu (lub Mortimerze)


Wszędzie (np. tu http://pl.wikipedia.org/wiki/Wincenty_Pstrowski ) widziałem tylko Zabrze.

edit:

Chyba, że chodzi o okres przed wyjazdem z kraju (czyli 1928-1937), kiedy mieszkał (i pewnie pracował) w Zagórzu - ale to nie lata 50.
Awatar użytkownika
le_szek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 347
Dołączenie: 09 Gru 2007, 23:00
Miejscowość: Gołonóg

Postprzez Płatek w 24 Mar 2008, 07:33

Awatar użytkownika
Płatek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 671
Dołączenie: 12 Lip 2006, 19:57
Miejscowość: gołonóg


Powróć do Kopalnie, sztolnie, bunkry, lochy...

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron