kopalnia Fanny-kiedy wyburzono te budynki?

kopalnia Fanny-kiedy wyburzono te budynki?

Postprzez admin w 11 Mar 2008, 12:22

Fanny to późniejsza kopalnia Sosnowiec. Czy ktoś z Was wie kiedy wydurzono te piękne budynki, które można dostrzec na pocztówce sprzed 100 lat?
http://www.allegro.pl/item327231142_sos ... narda.html
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 11 Mar 2008, 13:39

Nie wiem czy tak zupełnie są wyburzone, lekko po lewej stronie wygląda nieco w oddali jeden z szybów, mogę się mylić ale te obiekty to budynki elektrowni ( widziane od strony Sielca ) które po części zachowały się do dnia dzisiejszego.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 11 Mar 2008, 15:15

to chyba jednak nie elektrownia.
http://www.sosnowiec.info.pl/modules/ga ... =34&id=431
Znalazłem sporo fajnych zdjęć na
http://www.sosnowiec.info.pl/modules/ne ... e1e2415e05

i być może są to szyby Eulenburg i Renard.

Na podanej stronie czytamy "Na przełomie wieków kopalnia dysponowała oprócz "Wilhelminy" następującymi szybami: "Renard" (zb. 1880 r., po II wojnie "Sosnowiec"), "Eulenburg" (1880 r., po II wojnie "Eugeniusz", 220 m) i "Johanna" (1903, "Anna", 240 m). " Należy więć zadać pytanie- kiedy zlikwidowano szyby Sosnowiec i Eugeniusz?

czy budynek z oskardami z
http://www.sosnowiec.info.pl/modules/ga ... =34&id=412
to ten sam budynek, który widzimy na pocztówce?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 11 Mar 2008, 15:41

Wspomniane szyby mogły być zlikwidowane w latach 90 tych, lecz nie po 2000 roku bo ostatni z szybów "Sosnowca" Anna był zlikwidowany w latach 2001-2002.
Faktycznie myliłem się nie jest to elektrownia, ale na jednym ze zdjęć widać dwa charakterystyczne budynki z "profilu" a u ich podstawy widoczne są zwałowiska węgla.
Budynek z oskardami na moje oko, to jeden z budynków na pocztówce tylko w innym ujęciu i czasie.
Ostatnio edytowany przez Sławek, 12 Mar 2008, 10:29, edytowano w sumie 1 raz
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Sławek w 12 Mar 2008, 10:22

Jeszcze raz dokładnie przyjrzałem się tym budynkom i porównałem z innymi podobnymi obiektami i mam taką myśl, że mogą to być dwie kopalniane wieże szybowe tzw basztowe. Przy każdej z nich dobudowane są małe podłużne budynki, które pasują mi na pomieszczenia maszyn wyciągowych.
Ponadto zwyczajowo młotkami górniczymi oznacza się szyby górnicze. Powstrzymywałem się przedtem z taką teorią bo nie znalazłem żadnych danych które by potwierdziły że na terenie kopalni Sosnowiec istniały wieże basztowe ale wygląd tych budynków na różnych fotografiach oraz oznakowanie młotkami przywołuje mi takie skojarzenie.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez le_szek w 12 Mar 2008, 10:27

Nie zawsze młotki były na szybach - vide ruiny budynku dyrekcji odcinka DŻWW w Ząbkowicach:
Ostatnio edytowany przez le_szek, 01 Sty 2010, 19:18, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
le_szek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 347
Dołączenie: 09 Gru 2007, 23:00
Miejscowość: Gołonóg

Postprzez Sławek w 12 Mar 2008, 10:37

Na tym zdjęciu to ewidentna sprawa, że to nie szyb ale przyjrzyj się dokładnie pocztówce wskazanej przez admina, to są dwie wysokie budowle umiejscowione na zapleczu zakładu i te podłużne niskie budynki przy każdej wieży. Ponadto wspomniane wcześniej zwałowiska węgla w pobliżu świadczyły że odbywał się tam transport urobku oraz pobliskie tory i wagony czekające na załadunek.
Mam kserokopie wież basztowych na kopalni Kleofas szyby Fortuna II i Fortuna III, są bardzo podobne, niestety jakość tych kopii jest licha i nie nadają się do publikacji.
Ostatnio edytowany przez Sławek, 12 Mar 2008, 11:01, edytowano w sumie 1 raz
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez le_szek w 12 Mar 2008, 10:47

Wiem, że ewidentnie widać, że to nie szyb - chodziło mi tylko o to, że skoro młotki można spotkać również na niegórniczych budynkach, tym bardziej mogą być na kopalnianych nieszybowych.

W sumie, jak popatrzyłem na linkowane wcześniej zdjęcie: http://www.sosnowiec.info.pl/modules/ga ... =34&id=412

zacząłem się zastanawiać - jeżeli miałby to być ten sam budynek, co na licytowanej pocztówce, oznaczałoby to, że budynek na prawo od niego (na pocztówce) został wyburzony, a w jego miejscu przebiega ulica widoczna na zdjęciu - czy umiejscowienie dawnych szybów pasuje do tego? I dodatkowo wieża (ten typ to zastrzałowa, tak?) następnego szybu jest za nim, z czego wynikałoby, że zrobiono trzeci szyb tuż obok dwóch poprzednich.
Awatar użytkownika
le_szek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 347
Dołączenie: 09 Gru 2007, 23:00
Miejscowość: Gołonóg

Postprzez Sławek w 12 Mar 2008, 11:06

Tak zgadza się, taż zauważyłem to samo i oprócz dwóch wież basztowych wieżę zastrzałową. Ta trzecia chyba powstała później gdyż nie na wszystkich starych zdjęciach kopalni jest widoczna.

..........................................................................................................
Przed chwilą sprawdziłem informację - są to budynki wież szybowych szybów Eugeniusz ( Eulenburg ) i Renard istniały jeszcze w latach 60 tych XXw.
Poniżej zdjęcie podobnego szybu z Wałbrzycha:

"Szyb Wojciech – do roku 1945 szyb Wrangel kopalni Glückhilf-Friedenshoffnung. Zgłębiony w latach 1846-1850. Wieża basztowa typu Malakow pochodzi z roku 1860. W 1897 r. nieco ją podwyższono i zbudowano obok halę maszyny wyciągowej. Zespół ten stanowi cenny i stary zabytek techniki górniczej. Niestety, w roku 1973 rozebrano i zezłomowano parową maszynę wyciągową z 1899 r".

http://am_wb.republika.pl/pwgw/W5_zabytki/images/Szyb-Wojciech.jpg

i jescze tu:

http://wroclaw.hydral.com.pl/4514,obiekt.html

Ten typ wież szybowych był od połowy XIX wieku powszechnie stosowany w kopalniach głębinowych gdyż ich masywna konstrukcja wytrzymywała obiążenia zainstalowanych w wieży parowych urządzeń wyciągowych i ciągnionego urobku. Określenie typu wieży pochodzi od nazwy fortu w Sewastopolu ( Malakow ) wsławionego w czasie wojny krymskiej.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń


Powróć do Kopalnie, sztolnie, bunkry, lochy...

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron