rekultywacja haldy

rekultywacja haldy

Postprzez luk w 18 Wrz 2007, 18:46

Jednak coś się dzieje ciekawego z hałdą znajdującą się tuż przy stacji kol. Jęzor w Sosnowcu :) . Nieczynne składowisko skał płonnych Marian-Wschód do niedawna wyglądające jak na zdjęciach niżej zostaje rekultywowane. Wyrównano powierzchnię składowiska i jego boki, wykonano rowy zbierające wodę spływającą ze zbocza i nawozi się obecnie czarną ziemię. Byćmoże składowisko zostanie zalesione w przyszlosci.

Image Image Image
Awatar użytkownika
luk
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 190
Dołączenie: 28 Sie 2006, 21:51
Miejscowość: jaworzno

Postprzez Sławek w 18 Wrz 2007, 18:53

To jest fakt, teren tego składowiska będzie przywrócony środowisku prawdopodobnie do końca roku.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez luk w 18 Wrz 2007, 21:00

Ciekaw jestem czy zdaza do konca roku :)
Awatar użytkownika
luk
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 190
Dołączenie: 28 Sie 2006, 21:51
Miejscowość: jaworzno

Re: rekultywacja haldy

Postprzez WILL w 19 Wrz 2007, 11:09

Witam.Ilekroć jadąc drogą z betonowych płyt obok tej hałdy zastanawiał mnie rdzawy kolor wody stojącej w rowie u jej zbocza.Moze ktoś zna odpowiedź?
WILL
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 25
Dołączenie: 11 Sie 2007, 14:13
Miejscowość: Niwka

Postprzez Sławek w 19 Wrz 2007, 11:55

Efekt rozkładu (utleniania) pirytu rozproszonego w skale płonnej na skutek oddziaływania wody opadowej i zawartego w niej tlenu. W procesie tym powstają duże ilości tlenków i wodorotlenków żelaza oraz siarczanów które następnie są wypłukiwane i jako zawiesina w wodzie gromadzą się w zagłębieniach u podstawy zwałowiska - tzw. efekt czerwonych wód.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Radkoww w 19 Wrz 2007, 12:07

Hehe a ja obstawiam że nowa fabryka tam powstanie :)
Radkoww
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 159
Dołączenie: 19 Wrz 2006, 11:37

Postprzez Sławek w 19 Wrz 2007, 12:26

No cóż... "pożyjemy - zobaczymy". :)

Tam prowadzone są prace rekultywacyjne, wystarczy spytać prowadzących roboty.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez luk w 19 Wrz 2007, 14:55

po prawej stronie zdjecia widac ta charakterystyczna ruda wode

Image


a czy ktos wie co powstaje na haldzie przy up. brzeczkowice i up. marian zachód na Jezorze. Co to za hala bedzie?

Image

i jeszcze wlot do up. marian ;)

Image

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
luk
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 190
Dołączenie: 28 Sie 2006, 21:51
Miejscowość: jaworzno

Postprzez Sławek w 19 Wrz 2007, 18:13

A z takej okazji to trzeba skorzystać bo jak się wszyscy zwiedza to trudno sie będzie dopchać lub wepchać - pełna eksploracja... :roll:
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez luk w 19 Wrz 2007, 18:16

Sławku chodzi Ci o tą upadówkę? Heh od roku próbujemy ją zdobyć. Jest trochę kopania, ale przynajmniej wiemy gdzie kopać ;) czego nie zawsze jest się pewny.
Awatar użytkownika
luk
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 190
Dołączenie: 28 Sie 2006, 21:51
Miejscowość: jaworzno

Postprzez geolog w 19 Wrz 2007, 20:43

z tą upadową to jak widziałem sporo roboty w kopaniu -
ciekawe czy są tu jakieś wywiewy zimą czy zasypane na amen ?
geolog
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 979
Dołączenie: 30 Kwi 2006, 21:24

Postprzez admin w 19 Wrz 2007, 21:56

coś mocno rozkopany ten Marian?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1500
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 19 Wrz 2007, 22:45

luk napisał(a):Sławku chodzi Ci o tą upadówkę? Heh od roku próbujemy ją zdobyć. Jest trochę kopania, ale przynajmniej wiemy gdzie kopać ;) czego nie zawsze jest się pewny.


Troszkę zażartowałem mając na uwadze ostatnie zdjęcie sugerujące wejście które nie jest wejściem do upadówki .
Ale już całkiem na poważnie, miałem na myśli tą upadówkę gdyż jest to ustronne miejsce i spora swoboda działania. Obawiam się jednak, że może być podsadzona gdyż jej likwidację prowadzono całkiem niedawno i jest taka zasada, że wszystkie stare dziury likwidowane po roku 1994 czyli od momentu wejscia w życie nowego Prawa Geologicznego i Górniczego i związanych z nim przepisów wykonawczych są: zasypywane, zamulane, zacementowane, zadekowane, zaspawane. :) i zaklepane.
Można jedynie liczyć na "niezbyt dużą dokładność" wykonawcy prowadzącego prace likwidacyjne upadówki.
Zresztą, ostatnio po oględzinach terenowych Alberta byłem z Pakoszem w ramach dodatkowego rekonesansu przy upadowej Mortimer I, poprzez dziurę w betonowej płycie robiłem zdjęcia ( zamieszczone na forum przy temacie Alberta) i wcale nie było tak wszysko podsadzone na "0".

Życzę powodzenia, unikalnych fantów i myślę że jakiś fotoreportaż z penetracji pokażecie.

(Kurcze, ale rozwinęliśmy temat od rekultywacji do eksploracji)
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez luk w 20 Wrz 2007, 06:39

Geologu: poczekam, aż spadnie śnieg to zrobię rekonesans, bo prócz Mariana Wsch. interesuje mnie kilka innych miejsc :)

Adminie: Marianów jest dwóch :) Zachodni jest dostępny a Wschodni to jak na zdjęciu widać.

Sławku: Zdjęcie jest wykonane w stronę wlotu, widać pochyłe ściany i dziwną tamę ceglaną a za nią była jakaś prowizoryczna z drewna. Jestem pewny ze to tu jest wlot ponieważ jakieś 30m od niego jest fundament pod masz. wyciągową. Obiekt był likwidowany gdzies w latach 70'. Może się uda dostać do niego :) Pobliski Marian Zach. tez byl zamulony, zakopany, zaspawany :) a jednak sie da dostac do niego, moze podobnie bedzie ze Wschodnim? Pozdrawiam Lukasz.
Awatar użytkownika
luk
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 190
Dołączenie: 28 Sie 2006, 21:51
Miejscowość: jaworzno

Postprzez Sławek w 20 Wrz 2007, 07:19

A więc strategia przygotowana. :)
Faktycznie to odsłonięcie obmurza upadówki jest rozbabrane, ale opis sposobu otamowania i ślady fundamentów mogą świadczyć że to jest wlot do wyrobiska. Początkowe metry za tamą mogą mieć lichy strop.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Następna

Powróć do Kopalnie, sztolnie, bunkry, lochy...

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron