kopalnie w okolicy"Betoniaków"

kopalnie w okolicy"Betoniaków"

Postprzez admin w 10 Wrz 2007, 18:25

na tej mapce z 1929 r. zaznaczone są nieznane kopalnie i szyby w okolicy "Betoniaków", między Klimontowem a Bobrkiem. Być może to właśnie Helena lub Halina, a może upadowa niwecka?
http://www.infomag.com.pl/~klimontow/1929.htm

a na tej widoczna jest kop.Barbara (grb.Barbara)
http://www.infomag.com.pl/~klimontow/klimontow115.htm

Czy ktoś z Was dysponuje dokładniejszymi mapami i informacjami na temat kopalń/szybów znajdujących się w tej okolicy (krzyżówka torów kolejowych, obecnie ul.Traugutta, Braterstwa Broni))?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 10 Wrz 2007, 23:19

Faktycznie w tym rejonie znajdują sie zroby kopalni "Barbara", a upadowa "Niwecka" od powierzchni schodziła do podszybia szybu o nazwie szyb 3-ci "Barbara" (ok. 130 m gł.). W rejonie podszybia znajdowała się komora pomp głównego odwadniania, stajnie i prochownia. Do tej samej kopalni należał szyb "IV" ( ok. 70 m gł. - ten na działkach przy ul. Niweckiej") i dalej na NW szyb "Andrzej" ( ok. 140 m gł. ).
W oparciu o mapę wyrobisk górniczych eksploatacja ( pokład 510 o miąższości 6,5 do 8,5 m) w kopalni "Barbara" prowadzona była w latach 1904 - 1929. W znacznej części eksploatacja ta była podpoziomowa, czyli poniżej poziomów udostępnienia ( płytkie szyby i upadowa). Najstarsze zroby są przy powierzchni a te z lat 20 tych zlokalizowane są do głębokosci ok. 300 m
Po szybie 3 "Barbara" nie pozostało śladu gdyż został całkowicie zlikwidowany jeszcze na przełomie lat 20 i 30 gdy rejon ten został udostępniony przez kopalnię "Klimontów".

A zatem reasumując, obie mapki uwidaczniają lokalizację kopalni "Barbara", o kopalni "Halina " w tym rejonie nie słyszałem nie ma też sladu takiej kopalni w dostępnych mi materiałach archiwalnych z rejonu Klimonowa. Jeżeli chodzi o lokalizację ewentualnych szybów w rejonie krzyżówki torów kolejowych, obecnie ul.Traugutta, Braterstwa Broni to jak juz wspominałem przy innym temacie w rejonie tym
( nieopodal wiadukru trasy S1) zlokalizowany był wlot upadowej Niweckiej po której nie pozostało śladu z uwagi na przeprowadzoną rekultywację.
Lokalizację szybów tej kopalni przedstawiłem orientacyjnie powyżej ( rejon ulicy Niweckiej).
Posiadam starą mapę wyrobisk dołowych z rejonu kopalni na której oparłem mój opis .Skan fragmentu tej mapy umieściłem przy innej okazji:

http://www.infomag.com.pl/~klimontow/forum/viewtopic.php?p=5506#5506


Posiadam też kopię mapy topograficznej z 1931 roku w skali 1:25 000 z uwidocznieniem rejonu kopalni "Barbara"
Dzisiaj nie jestem już w stanie wstawić tych materiałów.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 11 Wrz 2007, 10:18

dzięki Sławek za objaśnienie

czy Twoim zdaniem likwidacja szybu Barbara była koniecznością, czy nie można go było dostosować do poziomów kop.Klimontow przez pogłębienie ?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 11 Wrz 2007, 11:38

Nie znam przyczyn likwidacji szybu, zbyt zamieszchłe czasy - przełom lat 20/30. Ponadto przyczyn takich może być wiele i trudno jest teraz wyrokować. Dostosowanie przez pogłębienie szybu "Barbara" nie byłoby konieczne gdyż sięgał on prawie do poziomu 317 m na Klimontowie i mógł się łączyć z tym poziomem wyrobiskami korytarzowymi.
Pamiętam z map klimonowskich, że w rejonie zrobów kopalni "Barbara" były zaznaczone liczne pola pożarowe - może trzeba było skutecznie odciąć dostęp powietrza i go zasypać co uniemożliwiło dalsze jego ponowne użytkowanie. Inną przyczyną mogły być niewystarczające parametry i zły stan techniczny.
Pozostawiono natomiast aż do końca funkcjonowania kopalni w rejonie R-III upadową Niwecką połączoną z poziomem 317 m chodnikami w sąsiedztwie szybu.

(Skany map wstawię wieczorem)
Ostatnio edytowany przez Sławek, 11 Wrz 2007, 21:24, edytowano w sumie 1 raz
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Sławek w 11 Wrz 2007, 19:00

Wstawiam skany starej mapy wyrobisk górniczych kopalni "Barbara" w kolejnosci od W do E:

Image

Image

Image

Image


oraz fragment mapy topograficznej z 1931 roku ze wskazaniem terenu kopalni:

Image
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 11 Wrz 2007, 20:27

Sławek- dzięki za kolejne super mapki,

na mapce nr 4 pod napisem "Edward" widzimy mostek pod torami kolejowymi, który istnieje do dziś oraz "otwór". Czy możesz mi napisać jaka jest orientacyjna odległość tego otworu od torów? Spróbuję odszukać to miejsce, ale niestety nie znam skali mapy.
Ciekawie oznaczają rzekę Bobrek (jako rzeka Porąbka).

co może oznaczać skrót Dr. na mapce nr 5, tuż powyżej Barbary?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 11 Wrz 2007, 21:22

Oryginał mapy jest w slali 1: 5000, odległość mostku mierzona od linii torów do otworu wynosi 86,0 m.
Jeżeli chcesz zlokalizować ten otwór wiertniczy to może on mieć postać wystającej na wys. kilkudziesieciu cm rury o średnicy ok. 250 - 350 mm zabetonowanej przy gruncie i z zacementowanym wlotem. Mogą być widoczne jakieś napisy i cyfry. Istnieje także mozliwość że będzie to kilkudziesięciocentymetrowej wysokości betonowy słup.
W najmniej interesejacym przypadku może nie być śladu na powierzchni -zważmy że mapa pochodzi z początku XX wieku a więc otwór musiał być wykonany już w tym czasie.
Odnosnie rzeki - widocznie Porąbka była wtedy ważniejsza od Bobrka :P
Nazwa Bobrek jest stosunkowo młoda, nasza rzeka była przez dość długi czas na poczatku XX w. nazywana także Płuczka od roli jaką pełniła w rejonie Kazimierza gdzie nurt rzeki wykorzystywano do przepłukiwania urobku. Z taką nazwą można się także spotkać na starych mapach.
Skrót Dr. oznacza budkę dróżnika, zauważ że wiecej jest takich Dr-ów i zawsze w rejonie torów kolejowych.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 12 Wrz 2007, 14:40

nie wiem czy wiecie, ale na Rabce, tuż za stadionem, koło torów kolejowych, tez mieściła się taka budka dróżnika. Została zniszczona we wrześniu 1939 r. (Niemcy obrzucili ją granatami). Ponoć wyglądała podobnie do tej
http://www.infomag.com.pl/~klimontow/klimontow67.htm
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez admin w 16 Wrz 2007, 20:34

Sławek napisał(a):Oryginał mapy jest w slali 1: 5000, odległość mostku mierzona od linii torów do otworu wynosi 86,0 m.
Jeżeli chcesz zlokalizować ten otwór wiertniczy to może on mieć postać wystającej na wys. kilkudziesieciu cm rury o średnicy ok. 250 - 350 mm zabetonowanej przy gruncie i z zacementowanym wlotem. Mogą być widoczne jakieś napisy i cyfry. Istnieje także mozliwość że będzie to kilkudziesięciocentymetrowej wysokości betonowy słup.
W najmniej interesejacym przypadku może nie być śladu na powierzchni -zważmy że mapa pochodzi z początku XX wieku a więc otwór musiał być wykonany już w tym czasie.

nie znalazłem tego otworu, teren mocno się zmienił.
Niestety zmieni się jeszcze bardziej bo obecnie wszystko jest równane i zapewne coś tam będą budować. Obejrzałem też teren po upadowej niweckiej, gdzie teraz mieści się skup złomu. Do dnia dzisiejszego zachował się stary ceglany bydynek, który zapewne był jej częścią.
Zapytałem o sprawy związane z tym budynkiem właściciela tego terenu, ale nie miał o nim bladego pojęcia(!)
Inny napotkany człowiek opowiedział mi, że z zawodu jest kolejarzem i często jeździł ze Szczakowej do kop. Klimontów. Wspominał też, że na terenie fabr. domów mieścił się szyb zamułkowy należący do kop.Klimontów. Słyszeliście kiedyś o nim?
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 16 Wrz 2007, 22:46

Ślady bardzo starych otworów ( a ten naniesiony był na mapie z lat 20 tych ) rzadko zachowują się na powierzchni. Przykład śladu zachowanego otworu wiertniczego (z lat 50 tych ) jest w świeżym topiku "Pozostałości szybu".

Oznaczeń szybu w rejonie fabryki domów na mapach starszych i bardziej aktualnych nie ma. Najprawdopodobniej chodzi o starą upadową zlokalizowaną na tym ternie, mogła być wykorzystywana do celów podsadzkowych ( zamółkowych - stare nazewnictwo ). Osoba mniej zorientowana ( np. kolejarz) mogła mylić szyb z upadówką ( to i to dziura w ziemi) co przecież często się zdarza osobom nie związanym z górnictwem.
Znam przykład kiedy dziennikarz opisując wrażenia z wyprawy do kopalni wspomniał że zjechał na dół "pochyłym szybem" - co nie jest ścisłym określeniem gdzyż szyb jest wyrobiskiem górniczym pionowym, a zjechał upadową lub pochylnią.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez admin w 17 Wrz 2007, 16:38

Sławek, spójrz na załączoną mapkę i zdjęcia. Na niebiesko zaznaczyłem teren z którego pochodzą zdjęcia tego dziwnego obiektu. Wg mapy to najprawdopodobniej któryś z szybów. Co o tym sądzisz?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
 
Posty: 1501
Dołączenie: 07 Maj 2008, 08:42
Miejscowość: Klimontów

Postprzez Sławek w 17 Wrz 2007, 17:41

No to mamy prawdopodobnie szyb 3-ci Barbara :D
Po porównaniu trzech map z różnych okresów na których szyb nie jest w ogóle zaznaczany wziąłem pod uwagę ułożenie wyrobisk przyszybowych ( podszybia) przy kńcu upadowej Niweckiej. Upadowa odbija w stosunku do wlotu trochę na zachód i pokryło mi się z tym co jest zaznaczone na twojej mapie w okolicy skrótu "Kop." przy krawędzi niebieskiego kółka. Oznaczeń szybu jednak na twojej mapie też nie ma ( charakterystyczny zacieniowany do polowy kwadracik lub kółko) być może jak szyb był zlikwidowany to nikogo juz nie obchodził i nie oznaczano go.
Nie sądziłem, że ślady pozostały na powierzchni bo minęło szmat czasu od momentu likwidacji szybu. To co widać na zdjęciach to pewnie fundamenty budynku nadszybia lub innych zabudowań kopalnianych z ukrytym gdzieś pod gruzami zrębem szybu.
Przy czym nie wiązałbym tego odkrycia z szybem o ktorym mowił kolejarz - szyb 3-ci Barbara był zlikwidowany na poczatku XX w.
Ostatnio edytowany przez Sławek, 17 Wrz 2007, 18:40, edytowano w sumie 1 raz
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Pakosz w 17 Wrz 2007, 18:38

Czy to możliwym jest aby na początku XXw używano zbrojonego betonu do takich (dosłownie :wink: ) przyziemnych robót?
Awatar użytkownika
Pakosz
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 622
Dołączenie: 01 Lut 2006, 09:19
Miejscowość: Zagórze

Postprzez Sławek w 17 Wrz 2007, 18:44

Nie widzę przeciwskazań co do zbrojonego betonu, zresztą widać tam też mur ceglany - elementy nadszybia musiały być solidnie posadowione a może to sę elementy płyty nakrywającej wlot szybowy albo jest to jakaś poźniejsza "twórczość" na gruzach starej kopalni.

W tym przypadku raczej mówiłbym ostrożnie o prawdobieństwie szybu tylko ze wzgledu na pzrybliżoną lokalizację na powierzchni. Trzeba by znaleść w tym gruzowisku krawędź obmurza szybu przy zrębie, to by była pewność że to szyb.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Postprzez Sławek w 17 Wrz 2007, 20:53

Nawiązując do opowieści kolejarza, znalazłem na mapie wyrobisk górniczych w pokładzie 510 z lat 50-tych w południowej części ówczesnej kop. "Klimontów" leżące obok siebie dwa otwory podsadzkowe poprowadzone do upadowej Niweckiej z powierzchni w odl. ok. 130 m na S od śladu szybu 3-ciego Barbara.
O dziwo na tej mapie szb 3-ci jest zaznaczony (jako zlikwidowany).
Eksploatację pokładu 510 prowadzono wtedy przy jego wychodniach na E od zrobów kopalni Barbara za uskokiem Klimonowskim korzystając z udostępnienia pokładu upadowa Niwecką. Obszar eksploatacji był niewielki i obejmował lata 1949-1954.
Eksploatację prowadzono systemem filarowym wybierając pokład o grubosci 3,7-9,2 m.
Opis wydaje mi się wyczerpujący i ma zastapić mapę gdyż ta jest w fatalnym stanie i nie udostępniam jej na razie na forum.
Sławek
Awatar użytkownika
Sławek
Klimontowiak
Klimontowiak
 
Posty: 785
Dołączenie: 17 Sie 2007, 09:56
Miejscowość: Pogoń

Następna

Powróć do Kopalnie, sztolnie, bunkry, lochy...

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

cron